Het voorontwerp.

De architect heeft ondertussen op basis van onze plannen en wensen een voorontwerp af. Dit voorontwerp sluit reeds bijzonder goed aan met wat we in gedachten hadden, en onze opmerkingen zijn bijgevolg zeer beperkt. Naast de grondplannen van de beneden- en bovenverdieping bezorgde hij ons ook een aantal 3D-tekeningen. Deze geven reeds een goed beeld hoe alles er uiteindelijk zal komen uit te zien.

Aan de straatzijde, die nagenoeg perfect noordwaarts georiënteerd is, hebben we het aantal ramen beperkt tot een in het bureau op de eerste verdieping en een glazen voordeur die de hal van daglicht voorziet. Hoewel we een garage voorzien, laten we de garagepoort zelf achterwege en kiezen we voor een deur van 120cm die met houten gevelbekleding wordt afgewerkt. De energieverliezen kunnen hierdoor verlaagd worden en de luchtdichtheid kan verbeterd worden, terwijl de ruime doorgang ons toelaat gemakkelijk met de fiets binnen en buiten te rijden. Het voorste deel van de garage zal dan ook als fietsenbergplaats gebruikt worden.




Daar waar de voorzijde slechts een beperkte oppervlakte glas heeft, maximaliseren we het zicht en de zonnewinsten op de zuidgeoriënteerde achterzijde van de woning. Hier voorzien we beneden een groot vast raam in de keuken en een breed schuifraam in de woonkamer. Op de eerste verdieping worden ook twee ruime ramen voorzien in de twee slaapkamers op het zuiden. Op de oostkant voorzien we nog een extra raam in de woonkamer, en boven twee identieke ramen voor de badkamer en de derde slaapkamer. De gevelvlakken tussen de ramen worden steeds voorzien van houten gevelbekleding. Uiteraard zijn alle witte delen uitgevoerd in etics.

Reacties